Jak obliczyć wariancja w Excelu?

Wariancja w excelu to „przeciętne kwadratowe odchylenie poszczególnych wyników do ich średniej”. Interpretacja wariancji jest utrudniona z uwagi na fakt, że jej mianem jest kwadrat jednostki, w jakiej mierzona jest dana cecha – można stwierdzić, że im wyższa jest wariancja, tym większe zróżnicowanie zbiorowości ze względu na badaną cech.

ebook - Statystyka po ludzku

e-Book – Statystyka po ludzku – pobierz fragment

W związku z powyższym – bardziej adekwatną miarą jest odchylenie standardowe, czyli pierwiastek z wariancji. W tej sytuacji interpretacja jest prosta, ponieważ odchylenie standardowe nie podnosi jednostek miary danej cechy do kwadratu. Informuje, ile średnio wartości odchylają się +/– od średniej arytmetycznej.

Formuła w Excel służąca do obliczenia wariancji:

WARIANCJA(wartość1;wartość2;...)

gdzie Wartość1; Wartość2;... to od 1 do 255 argumentów wartości, które odpowiadają próbce populacji.

 

Wariancja w Excelu - Screen

Wariancja w Excelu – Screen

Opracowanie własne na podstawie: P. Tatarzycki: “Statystyka po ludzku”, Wydawnictwo Złote Myśli, 2008r.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *